I gründerselskaper er det ekstremt viktig å løpe fort, men mange greier det ikke fordi de har feil tilnærming. Her skal du se hvordan jeg mener mange gründere bør jobbe og hvor viktig det er å fokusere riktig.
I 2021 ble det etablert nesten 35 000 aksjeselskaper i Norge. En del av disse er helt sikkert etablert av førstegangsreisende gründere. De har en god idé de vil realisere, har gjerne fått dokumentert at det er et marked for produktet og funnet ut hva fremtidige kunder er villige til å betale. Disse to tingene er de første en gründerspire bør avklare, og det er som regel enkelt.
Slik kan det gjøres
Men først litt om hvordan du kan finne ut om det faktisk er et marked for produktet og hva betalingsvilligheten er.
Noen ganger kan det gjøres så enkelt som det Bag’in-grunder Kåre Normann Sekkesæter gjorde. Han hadde fått det for seg at han skulle lage et produkt som gjorde det mer lettvint å oppbevare utemøbler om vinteren. For å finne ut om det var noen vits i å gå videre med idéen ringte han på hos en del naboer, spurte om de ville kjøpe produktet hvis han bestemte seg for å lage det, og hva de ville betale. Dermed hadde han på noen timer funnet ut at det faktisk var et marked for produktet og også hva folk var villige til å betale. Han hadde skaffet seg ekstremt verdifull informasjon, i stedet for å synse om folk kommer til å kjøpe det og hva de eventuelt vil betale. Dessverre er det mange som bare synser om disse tingene.
For andre passer det bedre å gjennomføre en digital spørreundersøkelse gjennom SurveyMonkey eller lignende programmer. Det er enkelt, koster ikke noe og du får svar på det du spør om.
Handle eller tenke?
Jeg arbeider sammen med mange gründere. En av de tingene jeg opplever er at mange gjør ting for komplisert. I stedet for å handle, tenker de for mye. Er plattformen robust nok til å takle tusenvis av kunder? Kan vi lage en bedre logo og mer avansert hjemmeside før vi lanserer produktet eller tjenesten? Kommer vi til å tåle konkurransen mot produkter som allerede er i markedet? Dette er bare noen av spørsmålene mange stiller seg, spesielt de som har høy kompetanse og er førstegangsgründere.
Høy kompetanse blir i mange tilfeller ensbetydende med en bottom-up-tilnærming. De lager det de tror markedet vil ha, men sjekker ikke om markedet faktisk vil ha det eller betalingsvilligheten. Motstykket er en top-down-tilnærming hvor man nettopp går ut og sjekker om det er behov for produktet og hvor stor betalingsvilligheten i så fall er. Den første gruppen tror de har svarene; den siste gruppen har svarene. For meg er det åpenbart at en top-down-tilnærming i de aller fleste tilfeller vil være den beste veien å gå.
Få produktet ut i markedet
Når du har bestemt deg for å lage produktet eller tjenesten, er det flere måter å gjøre det på. Her er en enkel tilnærming som fungerer for mange:
- Lag en enkel utviklingsmodell hvor du får noen testkunder til å prøve produktet.
- Finn ut hva de synes er bra og dårlig.
- Bruk deres erfaringer til å lage en bedre modell som du lar dem teste.
- Finn ut hva de synes er bra og dårlig med den nye versjonen.
- Bruker deres erfaringer til å lage en bedre modell hvis det er nødvendig, som du lar dem teste.
- Dette gjentar seg til du har en “minimum viable product” (MVP).
Med MVP-løsningen når du ut til dine første kunder. Du får da testet produktet i større skala og også selve forretningsmodellen, som mange gründere undervurderer betydningen av. Da er du over på brukerdreven utvikling – som er det som skal til for å lage et produkt markedet virkelig vil ha.
Dette er gull verdt. Du har passert viktige hindre for en del investorer og er snart klar for å skalere opp virksomheten hvis ting går noenlunde som ventet. Sannsynligheten for at du kommer dit er høyere jo raskere du greier å få et produkt ut i markedet og å få de første kundene.
Bottom-up-gründere bruker generelt mer tid før de får produktet ut i markedet. Dette koster mer, det tar lengre tid før selskapet blir interessant for investorer og det er større risiko for at det kommer konkurrenter på banen. Med andre ord er sannsynligheten for suksess lavere.
Jeg ser ofte at gründere som ikke har spesielt høy kompetanse, eller som har gründet selskaper tidligere, velger en fremgangsmåte slik jeg har beskrevet ovenfor. Jo flere i gründer-teamet som tenker for mye, desto vanskeligere kan det være å holde høyt nok tempo. Kanskje noe å tenke på hvis du sitter i styret i et tidligfaseselskap eller vurderer å kjøpe aksjer i et slikt selskap?
#gründer #tidligfase #startup #innovasjon #forretningsmodell