De fleste gründere er overbevist om at de kommer til å løse et problem. Men hva skal egentlig til for å få bekreftet at markedet faktisk vil ha produktet – at du har oppnådd product market fit (PMF)?
Marc Andreessen definerte i 2007 PMF som «å være i et godt marked med et produkt som kan tilfredsstille det markedet». Han hevdet også at gründere alltid kan føle når de ikke har oppnådd PMF. Like fullt er det mange som konkluderer for tidlig med at de har dokumentert product market fit.
De første salgene
Jubelen står alltid i taket når de første kundene kjøper produktet eller tjenesten. Mange konkluderer da med at de har oppnådd PMT, men det er ofte for tidlig. Det er nemlig flere viktige kjennetegn, som for eksempel:
- Må du jobbe hardt for salgene, eller gjør positiv omtale at nye kunder kommer til deg?
- Tar det lang tid å få kjøperne til å bestemme seg – eller kjøper de produktet uten å måtte “overtales”?
- Vokser salget raskt?
- Fornyer de fleste sine avtaler (hvis det er tjenester med kort løpetid som selges)?
- Er det lavt frafall av kunder?
- Ser kundene at de har en reell verdi av produktet eller tjenesten?
Dette er viktige indikasjoner på om du faktisk har oppnådd PMF.
Mange lurer seg selv ved å tro at de har oppnådd PMF allerede når kunder forteller at de er fornøyde. Det kan være kritisk for bedriftens fremtid. For når PMF er oppnådd er det på tide å skalere opp virksomheten med blant annet innkjøp av mange enheter og større satsing på distribusjon og markedsføring. Å gjøre det for tidlig kan lett knekke ryggen på mange tidligfaseselskaper.
#gründer #tidligfase #innovasjon #ProductMarketFit